Het opzetten van social media campagnes is tegenwoordig een must om als merk in contact te komen met je doelgroep op social media platforms. Zichtbaarheid creëren op social media kan onder andere gedaan worden door goede content te publiceren waar je doelgroep graag naar kijkt. Een andere manier om in contact te komen met je doelgroep is het draaien van betaalde social media campagnes. 

Social media campagnes zijn tegenwoordig een must als je online een merk wilt opbouwen en in contact wilt komen met jouw doelgroep. Door het dalende organisch bereik op de meeste platformen zijn betaalde social media campagnes in veel gevallen noodzakelijk geworden. 

Het kan natuurlijk eng zijn om van een organische social strategie overstappen op een betaalde strategie. Het is daarom belangrijk om de fundamenten te begrijpen. 

In dit artikel zullen we de beginselen van social media advertising behandelen en tips geven om jouw bedrijfsdoelen te behalen en tegelijkertijd je inkomsten te maximaliseren. 

Hoe werkt adverteren op social media?

Social media advertenties vereisen een grondige planning. De kleinste details kunnen de prestaties en het bereik van je campagne beïnvloeden. Naast het samenstellen van de advertenties zelf, is het cruciaal om te begrijpen hoe adverteren en bieden werkt. 

Bijvoorbeeld, Facebook (en Instagram’s) advertentie platform stelt je in staat om specifieke gebruikers te targeten op basis van parameters zoals leeftijd, demografie en interesses. Je kunt je ook richten op “lookalike” doelgroepen op basis van de e-maillijst van je bedrijf of campagnes voeren uitsluitend voor mensen die je website eerder hebben bezocht.

Het is dus belangrijk dat je je ideale publiek echt kent voor je een social media campagne gaat opzetten. Dit verhoogt de kans dat je campagne aanslaat bij de doelgroep die je selecteert voor je campagne. 

Een ander cruciaal aspect van social media advertenties is het bieden. Neem je de touwtjes in eigen handen of laat je dit over aan het platform? Het optimaliseren van je budget en bieding is een continu proces om ROI te optimaliseren tegen advertentiekosten.

Social media advertising kosten

Er zijn social media advertising oplossingen voor ieder budget, van een paar euro per dag tot honderdduizenden euro’s per dag. 

Op de meeste platformen worden advertenties verkocht via een veiling. Je stelt een maximaal bod in voor een bepaald doel (zoals een klik), of een maximaal budget per dag. Je betaald dus geen vast bedrag. Op basis van de door jouw opgegeven doelen zal de advertentiemanager interface een aanbevolen bod strategie geven.

Over het algemeen zal je betalen op een van de volgende manieren, afhankelijk van het doel van je campagne: 

  • Cost per click (CPC) 
  • Cost per mille (CPM)
  • Cost per conversion 
  • Cost per video view

Verschillende factoren zullen invloed hebben op hoeveel je zult betalen voor social media advertenties. Deze factoren zijn onder andere:

  • De kwaliteit van je advertentie
  • De campagne doelstelling
  • De doelgroep
  • Het land waar je je op richt
  • Tijd van het jaar, en zelfs tijd van de dag
  • Plaatsing binnen het netwerk

De 5 pilaren van Social Media Advertising

Strategie

Laten we een stapje terug doen en het grotere plaatje bekijken. De eerste stap in het opzetten van een succesvolle social media campagne is om na te denken over je social media strategie

Wat zijn je doelen?

Hoe kan social media helpen bij het behalen van jouw zakelijke doelen. Sommige bedrijven gebruiken social media voor het verbeteren van hun brand awareness, terwijl andere het juist gebruiken om verkeer naar hun website te sturen en te verkopen. Social media kan ook dienen als klantenservice kanaal voor jouw klanten, de opties zijn eindeloos.

Op welke social media platformen ga je je richten?

De belangrijkste social media platformen zijn: Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest, YouTube, Snapchat en TikTok. Er zijn ook kleinere platformen zoals Tumblr, en social messaging platformen zoals Messenger, Whatsapp en WeChat. Als je begint is het beter om een paar platformen te kiezen waarvan je denkt dat je doelgroep er op zit. Dit werkt vaak beter dan proberen op elk platform actief te zijn.

Wat voor soort content wil je delen?

Wat voor soort content zou het beste jouw doelgroep aantrekken. Zijn dit afbeeldingen, video’s, of links? Is dit educatieve of vermakelijke content. Een goede manier om hier antwoorden op te vinden is door een marketing persona te creëren. Dit geeft je duidelijke richtlijnen en kan altijd veranderd worden aan de hand van de prestaties.

Plannen en publiceren

Social media marketing voor kleine bedrijven begint meestal met een consistente aanwezigheid op social media. Door aanwezig te zijn op social media platformen geef je je merk de kans om ontdekt te worden door toekomstige klanten. 

Publiceren op social media is zeer eenvoudig, maar in plaats van spontaan content creëren en publiceren is het handiger om dit van te voren te plannen. Door content te delen die je doelgroep leuk vindt, op de juiste tijd en met de juiste frequentie zal je jouw bereik maximaliseren. Er zijn tegenwoordig tal van social media planning tools die jou kunnen helpen bij het automatisch plaatsen en inplannen van je content. Dit bespaart je tijd en stelt je in staat om je publiek te bereiken op het juiste moment.

Luisteren en betrokkenheid

Naarmate je bedrijf en de social media accounts groeien, zullen ook de gesprekken over je merk toenemen. Mensen zullen commentaar geven op je social media berichten, je taggen in hun social media berichten, of direct berichten sturen.

Mensen kunnen zelfs over je merk praten op social media zonder dat jij dit weet. Je zult dus de gesprekken op social media over je merk willen volgen. Als het een positief gesprek is krijg je de kans om deze mensen positief te verrassen met een antwoord. Is het een negatief gesprek dan heb je de kans om situatie te corrigeren voordat het nog erger wordt.

Analytics

Of je nou content publiceert of je bezig houdt met social media, je zult willen weten hoe je social media marketing presteert. Groeit je bereik op social media ten opzichte van vorige maand? Hoeveel positieve vermeldingen krijg je per maand? Hoeveel mensen hebben de hashtag van jouw merk gebruikt op hun berichten? Dit zijn allemaal vragen die jou inzicht geven in de prestaties van je social media marketing

De social media platformen bieden zelf een basisniveau van analytics aan. Om meer diepgaande analyse informatie te krijgen is het handig om gebruik te maken van social media analytics tools. Op deze manier kun je vaak ook vergelijken tussen verschillende social media platformen

Advertising

Als je de middelen hebt om je social media marketing te laten groeien, dan is social media advertising een optie die je kunt overwegen. Social media advertenties stellen je in staat om een breder publiek te bereiken dan alleen de mensen die je volgen. 

De reclameplatformen zijn tegenwoordig zo krachtig dat je precies kunt aangeven aan wie je je advertenties wilt laten zien. Je kunt doelgroepen creëren op basis van hun demografie, interesses, gedrag en meer. 

Social media advertising tips

1. Weet welke zakelijke doelstelling je wilt bereiken

Elk type social media advertentie kan je helpen bij het behalen van andere zakelijke doelstellingen. Het is echter lastig om je doelstellingen te behalen als je niet goed weet wat deze doelstellingen zijn. 

Het begrijpen van jouw zakelijke doelstellingen is van cruciaal belang. Het zorgt ervoor dat je het juiste social media platform kan kiezen om op te adverteren. Verder helpt het ook bij het kiezen van de juiste reclame oplossing binnen dat platform en heeft vaak ook invloed op je creatieve strategie. 

2. Ken je doelgroep

Om maximaal te profiteren van social media advertising en de targetingopties dien je je doelgroep door en door te kennen. De mogelijkheid je campagnes super gericht te maken is een van de belangrijkste voordelen van social media advertising. Het ontwikkelen van persona’s kan je helpen te begrijpen op welke doelgroep segmenten je de focus moet leggen. Dit zorgt ervoor dat je het maximale uit je reclamebudget haalt

3. Laat je informeren door organische posts

Waarschijnlijk plaats je regelmatig content op een social media platform. Sommige posts zullen beter presteren dan andere. Deze berichten zijn vaak de beste kandidaten voor social advertenties. Als je je in een nieuwe markt stort, begin dan klein. Gebruik wat je leert van organische posts als uitgangspunt voor je social advertenties. Hou echter wel in gedachte dat de lessen die je eruit haalt niet toepasbaar zullen zijn op elk social media platform.

4. Betaal voor wat belangrijk is: Impressies of betrokkenheid

Om controle te houden op je budget dien je jezelf deze vraag te stellen: impressies of betrokkenheid? Als je betaalt voor elke impressie kan je met minder budget een groter publiek bereiken. De vraag is echter of deze mensen allemaal relevant zijn. Kies je ervoor om te betalen voor betrokkenheid dan wil je ook alleen mensen bereiken die echt geïnteresseerd zijn in hetgeen wat jij adverteert. 

Zowel betrokkenheid als impressie campagnes kunnen waardevol zijn voor je bedrijf. Het is aan jou de taak om te kiezen wat in lijn is met je zakelijke doelstellingen, zodat je alleen betaalt voor wat jou dichter bij je doelstellingen brengt. 

5. Ontwerp je social media campagnes met mobiel in gedachte

De meeste social media-advertenties worden bekeken op mobiele apparaten. Je mobiele advertenties moeten specifiek ontworpen zijn voor het kleine scherm. Neem beelden op die gemakkelijk te bekijken zijn op mobiele apparaten. Tenzij je natuurlijk specifiek kiest voor reclame plaatsingen op desktop.

6. Test je advertenties om de prestaties te optimaliseren

Een van de grote voordelen van sociale advertenties is directe feedback. Je kunt de effectiviteit van een gesponsorde post in enkele minuten meten en geavanceerde analyse rapporten bekijken.

Het beste is om verschillende advertenties te testen op een klein publiek om te bepalen wat het beste werkt. Vervolgens gebruik je de best presterende advertentie in je campagne. Het testen van advertenties tegen elkaar om te zien wat het beste werkt staat bekend als A/B testen. Dit is een cruciaal onderdeel van social media advertising om je strategie te verfijnen.

7. Meet resultaten en rapporteer 

Net zoals het belangrijk is om je doelen te kennen voordat je een advertentiecampagne voert, is het belangrijk om de resultaten te meten. Dit zal je laten zien of je je doelen hebt bereikt of niet. Het laat zien wat werkt en wat niet zodat je in de toekomst kunt verbeteren. 

Het meten van je resultaten en het hebben van concrete gegevens over de waarde van je advertenties (aankopen, leads, en ga zo maar door) is een belangrijk onderdeel om ROI te meten. 

De meeste social media platformen bieden analyse tools aan om de resultaten van je advertenties te meten. Je kunt ook gebruik maken van tools zoals Google Analytics om de resultaten te meten over alle platformen vanuit een dashboard. 

Benieuwd naar social media advertising tips per platform? Bekijk dan deze blog.