mmedia

SEO

Wat is de betekenis van SEO en wat houdt het in? Zoekmachineoptimalisatie of SEO (search engine optimalisation) is een activiteit die er voor zorgt dat een website kan worden gevonden in zoekmachines voor woorden en zinnen die relevant zijn voor wat de site te bieden heeft. In veel opzichten is het gewoon kwaliteitscontrole voor websites. Dat gezegd hebbende, als er ooit een industrie was die door buitenstaanders weinig werd begrepen, dan is het wel SEO. 

Wat is seo?

Als uw bedrijf nieuwe klanten wil aantrekken uit zoekmachines, dan zal SEO optimalisatie een essentieel aspect zijn van uw digitale marketingstrategie.

Zoekmachineoptimalisatie

Een goed uitgevoerde SEO strategie zorgt ervoor dat uw website door de juiste mensen op het juiste moment wordt gevonden. SEO is fundamenteel om ervoor te zorgen dat uw website informatie biedt die mensen nodig hebben. Voor de meeste bedrijven betekent dit informatie over de problemen die zij oplossen.

Het is een proces van het begrijpen van de problemen van uw klanten en de zoektermen die ze gebruiken bij het zoeken naar oplossingen online. Als dat eenmaal is vastgesteld, gaat het bij SEO om het gebruik van beproefde methoden om die informatie te presenteren op een manier die helpt om hoger in de zoekmachineresultatenpagina’s of SERP’s te verschijnen.

Het gaat niet alleen om het verstrekken van informatie over de producten en diensten die u aanbiedt; het gaat om het begrijpen van de problemen die uw ideale klanten moeten oplossen.

Bedrijven die dit begrijpen en nuttige inhoud creëren, krijgen het meeste zoekmachineverkeer.

Verschillende vormen van SEO

On-Page SEO

On-page SEO heeft betrekking op de inhoud van uw website.

Het omvat strategieën om een individuele pagina op een website te optimaliseren. Deze factoren helpen zoekmachines het onderwerp van de inhoud te begrijpen en laten zien dat de website een waardevolle bron is die mensen zouden willen vinden.

Dit type SEO omvat:

  • Keyword research: Het vinden van de beste zoekwoorden om te targeten op een pagina met content
  • Het creëren van content: Het publiceren van hoogwaardige content gericht op specifieke keywords
  • Keyword optimalisatie: Het plaatsen van de gewenste keywords op de juiste plaatsen en gebruik maken van goede meta tag SEO.

Technical SEO

Technische SEO heeft betrekking op de niet-inhoudelijke elementen van uw website.

Het omvat strategieën om de backend structuur en de basis van een site te verbeteren. Technische SEO verbetert de leesbaarheid van een site (wat het gemakkelijk maakt voor zoekmachines om de site te crawlen en te begrijpen) en zorgt voor een goede gebruikerservaring. Dit helpt de zoekmachines om te zien dat de site van hoge kwaliteit is. Een goede gebruikerservaring is ook belangrijk voor de lezers en kan invloed hebben op het totale verkeer en de engagement rate

De soorten SEO in deze categorie hebben betrekking op:

  • Snelheid van de site
  • Mobiele-vriendelijkheid
  • Indexering
  • Crawlability
  • Site architectuur
  • Gestructureerde data
  • Beveiliging

Off-Site SEO

Off-page SEO-technieken helpen de invloed en de relatie van uw website met andere websites te versterken.

Het omvat strategieën om de reputatie en het gezag van een website op te bouwen. Deze factoren helpen zoekmachines te zien dat een website het ideale zoekresultaat is, omdat het de kenmerken heeft van een gerespecteerde en betrouwbare bron.

Off-site SEO bestaat voornamelijk uit het opbouwen van hoogwaardige backlinks. Het hebben van een groot volume aan links die naar uw site verwijzen vanuit relevante en betrouwbare sites toont zoekmachines dat uw site waardevol en gevestigd is.

Voordelen van SEO

SEO is gericht op kwaliteitsverkeer  

Een van de grootste voordelen van SEO is dat het een inbound marketingstrategie is.

In tegenstelling tot de traditionele outbound reclamekanalen, richten inbound methoden zich op het beter vindbaar maken van informatie voor uw publiek. Traditionele methoden, zoals cold calling, spam e-mails, en interruptieve advertenties, worden uitsluitend gebruikt met de doelstellingen van de adverteerder in gedachten. En veel consumenten vinden ze ronduit vervelend.

Inbound marketing is veel meer klantgericht. In plaats van de consument te onderbreken als hij TV kijkt of naar de radio luistert, gaat het om het creëren van nuttige informatiebronnen en het gemakkelijker toegankelijk maken van deze informatie. Als gebruikers vervolgens bereid zijn om wat tijd te besteden aan het onderzoeken van uw branche of om meer te weten te komen over hun mogelijkheden voor een bepaald type product, kunnen ze al snel bij u uitkomen. Dit is niet alleen veel handiger voor de consument, maar resulteert ook in meer gekwalificeerde leads voor uw bedrijf.

U hoeft niet te betalen voor advertenties in SEO

De organische ranglijsten van Google zijn volledig gebaseerd op wat het algoritme bepaalt om de beste resultaten voor een bepaald zoekresultaat te zijn.

Dit betekent dat als je eenmaal een pagina hebt gemaakt die de zoekmachine waardig acht om hun gebruikers naartoe te leiden, deze nog maanden (of zelfs jaren) nadat je hem hebt gepubliceerd, verkeer naar je site kan blijven aantrekken. Natuurlijk vereist het onderzoek en het schrijven van inhoud van hoge kwaliteit een investering. Die investering zal ofwel in de vorm van tijd zijn, als u ervoor kiest om het zelf te maken, ofwel in de vorm van geld, als u ervoor kiest om een digitaal marketingbureau in te huren om het voor u te maken. Maar als u eenmaal die initiële investering hebt gedaan, zijn er geen blijvende kosten om verkeer naar uw content te blijven aantrekken.

Het kan zijn dat u de pagina om de paar maanden moet bijwerken, afhankelijk van de aard van het onderwerp. Het kan ook zijn dat u de pagina moet aanvullen en verbeteren als uw concurrenten besluiten zich op hetzelfde trefwoord te richten. Maar als het erop aankomt, is uw waardevolle plek in de zoekresultaten gratis. Dit is een groot verschil met PPC-advertenties, die elke keer dat een gebruiker op een pagina klikt en deze bezoekt, kosten met zich meebrengen.

SEO genereert meer clicks dan PPC

Hoewel PPC-advertenties boven de organische ranglijsten verschijnen, resulteert 71,33% van de zoekopdrachten in een klik op een organisch resultaat op de eerste pagina.

Average CTR Google Search Results

Het is moeilijk te zeggen waarom dit zo is, hoewel de meest logische conclusie is dat gebruikers het algoritme van Google vertrouwen. Ze weten voor welke spots adverteerders betalen, en ze kiezen ervoor om in plaats daarvan de pagina’s te bezoeken die de zoekmachine heeft bepaald om de beste te zijn.

Dit is natuurlijk slechts een vermoeden. Maar ongeacht de redenering is het een feit dat het merendeel van de kliks voor een bepaalde zoekopdracht naar een organisch resultaat gaat.

                               

                                                                                                                                                                                               Bron: smartinsights.com, 2020

SEO helpt met PR

Hoewel SEO en PR misschien volledig gescheiden marketingstrategieën lijken, kunt u ze samen gebruiken om de resultaten die u van elk van hen ziet te maximaliseren.

De grootste verbinding tussen de twee ligt in linkbuilding.

Het verdienen van links van gerenommeerde websites is een belangrijk onderdeel van elke SEO-strategie. Dit betekent dat een van de grootste onderdelen van de taak van een SEO-specialist is het identificeren van mogelijkheden voor plaatsing of dekking op de industrie blogs, nieuwspublicaties en andere relevante sites. En gezien het feit dat een PR-strategie draait om het verkrijgen van prominente publicaties en influencers om over uw bedrijf te praten, biedt dit een enorme kans.

Wanneer u onderzoek naar linkbuilding gebruikt om nieuwe manieren te vinden om uw merk voor de consument te krijgen, zult u veel effectiever zijn in het distribueren van content naar potentiële klanten en opdrachtgevers.

SEO best practices

Zorg dat je content in lijn is met zoekintentie

Zoekintentie (ook wel “gebruikersintentie” genoemd) is het doel achter elke zoekopdracht. Het begrijpen en bevredigen van de zoekintentie is de ultieme prioriteit van Google. Pagina’s die op de eerste pagina van Google staan, zijn in de ogen van Google allemaal geoptimaliseerd voor zoekintentie.

Als je je pagina wilt laten ranken op pagina 1 van Google is het daarom belangrijk dat je het concept van zoekintentie begrijpt. 

Er zijn vier veel voorkomende soorten zoekintentie:

Informatief: Een zoekopdracht valt onder informatief wanneer de gebruiker op zoek is naar specifieke informatie. Het kan een eenvoudige zoekopdracht zijn zoals “wat is het weer van vandaag” die onmiddellijke resultaten oplevert of iets ingewikkelds zoals “beste SEO-strategieën” die een meer diepgaande uitleg vereisen. 

Navigerend: In dit geval is de zoeker op zoek naar een specifieke website of app. Veel voorkomende voorbeelden van navigatie zoeken zijn “Facebook login”, “Bol.com” en “Amazon”.

Commercieel: Een zoekopdracht is commercieel wanneer de gebruiker op zoek is naar een specifiek product maar nog niet de beslissing heeft genomen. Bijvoorbeeld, zoekopdrachten zoals “beste SEO-tools” en “beste DSLR-camera’s” zijn allemaal commerciële zoekopdrachten. 

Transactioneel: Hier is het de bedoeling om te kopen. De zoeker heeft al een beslissing genomen om een specifiek product of tool te kopen. Voorbeelden hiervan zijn zoekopdrachten zoals “koop Nikon d500”, “koop Macbook Air” en “koop online boodschappen”.

Een SEO best practice is om altijd de zoekintentie in gedachten te houden bij het maken van content voor uw website. Het komt er op neer: Creëer inhoud die is afgestemd op de zoekintentie van uw doelgroep. 

Schrijf overtuigende title tags en meta beschrijvingen

De titel van uw pagina en de metabeschrijving zijn twee van de belangrijkste metatags op uw pagina. Laten we eerst kijken naar title tags.

Title tags

Title tags zijn klikbare koppen die in de zoekresultaten verschijnen en zeer belangrijk zijn vanuit een SEO-perspectief.

Titels zijn cruciaal om gebruikers snel inzicht te geven in de inhoud van een resultaat en waarom het relevant is voor hun zoekopdracht. Het is vaak het eerste stuk informatie dat wordt gebruikt om te beslissen op welk resultaat er moet worden geklikt. Het is daarom dus belangrijk om titels te optimaliseren op uw webpagina’s.

Hier zijn enkele andere best practices om in gedachten te houden bij het maken van title-tags:

  • Voeg de gewenste keywords toe
  • Schrijf een titel die overeenkomt met de zoekopdracht.
  • Vermijd het schrijven van dubbele title-tags.
  • Vermijd keyword stuffing
  • Maak het beschrijvend maar bonding

Meta beschrijvingen

De op één na belangrijkste meta-tag op een pagina is de metabeschrijving. Een meta beschrijving is een korte samenvatting van een pagina in SERPs die onder de title-tag wordt weergegeven.

Meta beschrijvingen hebben geen directe invloed op de zoekresultaten, maar kunnen wel het doorklikpercentage beïnvloeden.

Google legt dit het beste uit:

“Een meta description tag moet gebruikers over het algemeen informeren en interesseren met een korte, relevante samenvatting van waar een bepaalde pagina over gaat. Ze zijn als een pitch die de gebruiker ervan moet overtuigen dat de pagina precies is wat hij zoekt”.

Hier zijn enkele best practices die u kunt volgen bij het schrijven van uw meta beschrijvingen:

  • Schrijf unieke meta beschrijvingen voor elke pagina.
  • Gebruik actiegerichte tekst.
  • Voeg de gewenste keywords toe.
  • Houd rekening met de zoekintentie van de gebruiker.
  • Geef een nauwkeurige samenvatting van de pagina.

Focus op het verkrijgen van meer sterke backlinks

Ondanks verschillende wijzigingen in het zoekalgoritme en het rankingssysteem van Google, beschouwt Google backlinks nog steeds als een belangrijk ranking signaal. Google ziet backlinks als een teken van betrouwbaarheid.

Als uw webpagina’s een hoog aantal backlinks hebben, verhoogt dit uw kansen om hoger te scoren in de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk dat u zich concentreert op het opbouwen van backlinks voor uw website.

Dit neemt niet weg dat niet alle backlinks gelijk zijn. Sommige backlinks kunnen uw ranking voor specifieke zoekopdrachten exponentieel verhogen, terwijl andere uw rankings kunnen ontsporen, daarom moet u prioriteit geven aan backlinks met hoge authority boven andere soorten backlinks.

U moet al uw inspanningen richten op het bouwen van hoogwaardige backlinks die uw kansen op een hogere ranking voor uw gewenste keywords kunnen verbeteren. Een van de meest effectieve manieren om sterke backlinks te verkrijgen is door de linkbuilding strategieën van uw concurrenten te analyseren en kopiëren.

Bent u op zoek naar een snelle en betrouwbare Link Building service voor ondersteuning in uw linkbuilding werkzaamheden? Lees dan hier verder!

Schrijf long-form content

De waarheid is, long-form content rankt beter op Google. Deze bewering wordt ondersteund door verschillende studies, waaronder deze SEMrush-studie over topprestaties. 

Een belangrijke bevinding in het onderzoek suggereerde dat long-form artikelen (berichten met 3000+ woorden) 3x meer verkeer, 4x meer shares en 3,5x meer backlinks krijgen dan artikelen met een gemiddelde lengte (901-1200 woorden). Er is dus een sterke correlatie tussen de lengte van de inhoud en de zoekprestatie. 

Om die reden moet u zich richten op het publiceren van 1-2 grondig onderzochte, long-form artikelen die nuttige informatie bevatten voor Google-gebruikers. Google wil dat u zich concentreert op de behoeften van de gebruiker boven SEO, en het is de beste manier om lezers te behouden en te converteren. We weten echter allemaal dat SEO ook belangrijk is. 

Bij het maken van long-form content op uw blog, is het belangrijk een goede balans tussen zoekvolume en keyword moeilijkheidsgraad te vinden.

Long-tail keywords hebben meestal een laag zoekvolume, maar in sommige gevallen kunnen ze helpen om de klanten te bereiken die u nodig heeft. Als het zoekvolume gewoon te laag is, streef dan naar mid-tail keywords met een lage tot gemiddelde moeilijkheidsgraad. 

Onze aanpak van SEO

SEO is zeer belangrijk als je je doelgroep op een organische manier wilt bereiken. Het is op de lange termijn een van de beste technieken om binnen jouw niche te domineren zonder torenhoge marketingkosten. Wil jij het maximale uit je website halen met SEO. Neem dan gerust contact met ons op!