Nieuw jaar, nieuwe SEO kansen. Hoger ranken en optimaliseren willen we allemaal, maar hoe pak je dat aan in 2021? Om jullie op weg te helpen zetten wij de belangrijkste SEO trends voor 2021 onder elkaar.

Mobielvriendelijkheid

Het aantal mobiele gebruikers op het internet blijft elk jaar groeien. Volgens het World Advertising Research Center zal deze groei aanblijven, aangezien zij verwachten dat in 2025 bijna driekwart (73%) van de wereld het internet gebruikt via hun telefoon. 

Hieruit kunnen we opmaken dat het des te belangrijker wordt om je website zo mobielvriendelijk mogelijk te maken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van AMP pagina’s (Accelerated Mobile Pages) en jouw website responsive maken. Daarnaast kun je via Google Page Speed Insights een 0-meting uitvoeren van jouw website op het gebied van laadsnelheid (zowel desktop als mobiel). De laadsnelheid kun je met behulp van de tool omhoog krikken, wat ook de mobielvriendelijkheid verbetert.

E-A-T

Geschreven content is een van de belangrijkste ranking factoren. Door de komst van E-A-T in 2020 is nog maar eens duidelijk geworden dat Google hier veel waarde aan hecht. EA-T staat voor Expertise, Authoritativeness & Trustworthiness. Sites die betrouwbaar zijn, en relevante en informatieve content schrijven, zijn eerder geneigd om hoog te ranken.

Daarnaast wordt ‘longread content’ vaker gelezen. Artikelen van 3000 of meer woorden genereren 3 keer meer verkeer dan artikelen met 900 tot 1200 woorden. Dit is niet het enige voordeel aan longreads, want lange content genereert ook 3,5 keer meer backlinks dan kortere content. Zo sla je twee vliegen in één klap!

Hoe kan ik inspelen op E-A-T?

  1. Schrijf originele content. Google straft gekopieerde content keihard af. Neem je tijd om onderzoek te doen naar een onderwerp wat je doelgroep interesseert en schrijf hier een origineel artikel over. 
  2. Zorg dat je site een HTTPS-certificering heeft. HTTPS is de afkorting van HyperText Transfer Protocol Secure. Dit zorgt ervoor dat gegevens op jouw site beveiligd worden uitgewisseld, zoals online transacties. Door jouw site te beveiligen word je eerder als betrouwbaar gezien door Google.
  3. Probeer goede backlinks aan te maken. Backlinks plaatsen op sites met een sterke domain authority kan ervoor zorgen dat Google jouw site ziet als een autoriteit, wat kan resulteren in een hogere ranking.

Video

In 2020 zeiden wij het ook al: videocontent wordt steeds vaker gebruikt. Het is een effectieve manier om de aandacht van je doelgroep te trekken en ze te informeren of amuseren. Daarnaast heeft videocontent verschillende voordelen voor je website; zo kun je dankzij videocontent sneller de aandacht trekken van je sitebezoekers en daardoor is je bouncepercentage lager en je gemiddelde sessieduur hoger. Hierdoor zal jouw site als betrouwbaar en informatief worden gezien door Google, waardoor je hoger kunt ranken binnen de zoekresultaten. Bovendien kan je doelgroep overtuigd worden om meer tijd te besteden op je site, mits de video’s relevant zijn. 

Tips voor videocontent: 

  1. Maak de video’s persoonlijk. Probeer je doelgroep te betrekken bij je video’s en het onderwerp relevant te houden. Stel bijvoorbeeld een vraag aan het einde van je video, waardoor mensen gaan reageren. 
  2. Zorg voor kwalitatief goede video’s. Video’s maken met je telefoon is een goede optie, maar probeer eens een camera te gebruiken. Zo heeft je video een goede kwaliteit en ziet het er professioneler uit. 
  3. Grijp de aandacht van je doelgroep in de eerste 10 seconden. Door de korte spanningsboog van veel online gebruikers is het van belang om je kijkers een reden te geven om door te kijken.

SEO: onze aanpak

SEO is zeer belangrijk als je je doelgroep op een organische manier wilt bereiken. Het is op de lange termijn een van de beste technieken om binnen jouw niche te domineren zonder torenhoge marketingkosten. Wil jij het maximale uit je website halen met SEO. Neem dan gerust contact met ons op!