mmedia

Podcast Advertising

Wat is podcast advertising? De afgelopen jaren hebben we podcasting zien evolueren van een niche tot een mainstream vorm van media. Podcasts zijn veruit het meest mobielvriendelijke medium aangezien mensen op ieder moment van de dag hiernaar kunnen luisteren zonder actief hun scherm te gebruiken. Deze makkelijk te consumeren vorm van media is ook bij adverteerders niet onopgemerkt gebleven. 

Podcast advertising is voor adverteerders de ideale manier om een geconcentreerd publiek te bereiken. Daarnaast laten verschillende onderzoeken positieve cijfers zien voor adverteerders die adverteren in podcasts. Zo zijn podcast luisteraars zeer bereid om over te gaan tot actie na het horen van een advertentie in de desbetreffende podcast.

Waarom wordt podcast advertising steeds populairder?

De voornaamste reden waarom merken meer geld uitgeven aan podcast advertising is, omdat het enorm effectief is. Traditionele marketingkanalen zijn door de jaren heen steeds minder effectief geworden, waardoor het meer dan logisch is dat marketeers experimenteren met vormen van advertising.  

Dus, waarom is podcast advertising een effectievere manier voor merken om de aandacht te trekken? Het biedt een aantal unieke voordelen: 

  • Groot aanbod aan podcasts: er is voor ieder merk een bijpassende podcast.
  • Luisteraars zijn ontvankelijker voor advertenties voorgelezen door de podcast host. 
  • Podcast advertising maakt een enorme groei mee waardoor de competitie nog niet zo zwaar is.

Podcast Advertising/ opties

De manier waarop er geadverteerd kan worden in podcasts kan verschillen per podcast. Zo hebben de meeste podcasts verschillende momenten waarop de advertentie ingezet kan worden. Verder kan er vaak nog gekozen worden door wie de advertentie gepresenteerd wordt. Hieronder beschrijven we de opties in meer detail.

Pre-roll advertising

De gemiddelde podcast heeft drie slots voor advertenties – een pre-roll, mid-roll en post-roll. Een pre-roll advertentie begroet luisteraars tijdens de eerste 15 tot 30 seconden van een aflevering. Mid-roll advertenties duren 60 tot 90 seconden en spelen halverwege een aflevering. Een post-roll advertentie van 20 tot 30 seconden speelt net voor de aftiteling af.

Sponsoring & hostread

Bij sponsoring ga je een samenwerking aan met een podcast die bij je merk past. Podcast hosts lezen de meerderheid van de advertenties op tijdens de show of nemen vooraf een segment op. Veel adverteerders geven de voorkeur aan het eerste, omdat ‘live lezen’ hosts in staat stelt unieke reclameboodschappen te improviseren of producten te relateren aan het thema van een show. 

Podcast advertising is voor adverteerders de ideale manier om een geconcentreerd publiek te bereiken. Daarnaast heeft deze manier van adverteren getoond zeer effectief te zijn. Benieuwd hoe jouw bedrijf resultaten kan behalen door middel van podcast advertising? Neem dan gerust contact met ons op.