mmedia

native advertising

Steeds meer vervagen de grenzen tussen media en marketing en hebben merken meer mogelijkheden om direct met hun doelgroep te communiceren. Mede doordat er constant nieuwe marketingstrategieën ontstaan vervaagt deze grens steeds verder. Ook Native Advertising zorgt voor vervaging van deze grenzen.

De droom van veel marketeers is om te verkopen aan mensen zonder dat ze het gevoel hebben dat er iets aan ze wordt verkocht. In een perfecte wereld zouden marketeers doelgroepen kunnen blootstellen aan waardevolle informatie die hen echt interesseert en het bewustzijn voor de producten die gepromoot worden verhogen. Dit is precies wat Native Advertising wilt bereiken.

Wat is native advertising?

Native Advertising is het gebruik van betaalde advertenties die overeenkomen met de look and feel van het mediaplatform waarin ze verschijnen. De inhoud van de native advertentie moet dus in overeenstemming zijn met de redactionele stijl en toon van de publicatie of site. Verder moet het ook de soort informatie zijn die het publiek verwacht op de plek waar de native advertentie wordt getoond.

Native advertising wordt vaak gevonden in social media-feeds, of als aanbevolen inhoud op een webpagina. Omdat native advertising zich mengt met de ‘organische’ inhoud is het moeilijk te herkennen. Het is de kunst om native advertising het minst storend mogelijk te maken. Op deze manier stel je lezers bloot aan reclame zonder dat zij dit daadwerkelijk door hebben.

Enkele vormen van native advertising

“IN FEED” ADS

Dit zijn advertenties die verschijnen in je nieuwsfeed op sociale netwerken (bijv op Facebook of Instagram). In-feed native advertising is naar voren gekomen als oplossing om branded content aan gebruikers te tonen zonder hun gebruikerservaring te verstoren. Tegelijkertijd kan je de betrokkenheid bij deze vorm van reclame exponentieel te vergroten.

BRANDED CONTENT

Dit soort content wordt door derden gecreëerd en gepubliceerd, maar door een merk wordt gesponsord. Een duidelijk voorbeeld zijn de gesponsorde berichten van de influencers op hun sociale netwerken of een blog die een bepaald merk promoot vanuit hun standpunt, echter is hier meestal voor betaald door het merk. Benieuwd naar Branded Content? Zie hier waarom Branded Content zo effectief is.

AANBEVOLEN CONTENT

Aanbevolen content verschijnt vaak onder andere content die je net hebt gelezen. Zo kan er een aanbevolen artikel verschijnen onder het artikel dat je zojuist hebt gelezen. Dit zijn vaak gesponsorde artikelen.

PROGRAMMATIC NATIVE

Programmatic Native Ads stelt merken en bedrijven in staat om hun native ROI te optimaliseren door gebruik te maken van programmatic veilingen van Native Ads via RTB (Real Time Bidding). Programmatic versterkt Native Advertising door het gebruik van machine learning en signalen om zo de advertenties aan te passen naar de voorkeur van de klant en deze op juiste plaatsen te tonen.

Voordelen van native advertising

NATIVE ADVERTISING GRIJPT DE AANDACHT

Als een advertentie niet de aandacht van je doelgroep kan trekken, dan heeft het eigenlijk weinig zin. Voor professionals in de marketingwereld is het meten van prestaties essentieel, en native campagnes leveren over het algemeen hogere kijkcijfers, meer conversies, en meer betrokkenheid dan bijna elke display advertentie.

HET TEGENGAAN VAN ADVERTENTIE VERMOEIDHEID 

Native advertising helpt bij het bestrijden van advertentie vermoeidheid. Dit is wat er gebeurt als je publiek jouw advertenties te vaak zien. Na enige tijd hebben zij simpelweg geen aandacht meer voor de advertentie. Native advertenties hebben dit een stuk minder aangezien de advertenties vermomd zijn in redactionele content. Zolang de inhoud relevant en interessant is blijft deze content vaak effectief.

OVERTUIGT KLANTEN

Bij het online winkelen zijn de meeste klanten niet op zoek naar een nieuw product of een nieuwe dienst, maar naar een oplossing voor hun probleem waar ze op kunnen vertrouwen. Daarom waarderen ze waardevolle content van merken die hulp lijken te willen bieden, in plaats van alleen maar willen verkopen. Met behulp van native advertising is het mogelijk om merkgebonden content op een subtiele en overtuigende manier te presenteren en bruikbare informatie te bieden aan klanten. Met andere woorden, u overtuigt uw klanten dat u om meer geeft dan alleen hun geld – en ze zullen je dan ook vaak belonen voor deze inspanning met hun loyaliteit.

Native advertising best practices

FOCUS OP GEBRUIKERSERVARING 

Een uitstekende gebruikerservaring wordt bereikt wanneer aan alle behoeften van de gebruiker wordt voldaan. Wanneer een gebruiker een website bezoekt voor informatie, verwacht hij informatie en niet iets anders. Dit zie je ook terug op social media sites zoals Facebook en Instagram. Alle advertenties, inclusief Native advertenties, moeten worden geïntegreerd als onderdeel van de leeservaring van de gebruiker van de site. Daarom moeten Native Ads goed gemengd worden met de inhoud van de site, en moet het contextueel relevant en gerelateerd zijn.

TRANSPARANTE EN DUIDELIJKE PUBLICATIES 

Het doel van Native Advertising is om met consumenten te communiceren door middel van relevante en interessante video’s of artikelen op een transparante en eerlijke manier. Het is noodzakelijk dat de advertenties duidelijk te onderscheiden zijn van de rest van de inhoud op de site. Daarom wordt er gebruik gemaakt van Ad labels zoals “gepromoot”, “gesponsord”, “advertentie”, “ad” . Op deze manier is het duidelijk zichtbaar wat de gesponsorde content is. Uiteindelijk gaat Native Advertising niet alleen over het mengen van advertenties met de inhoud van je site. De beste Native Advertising vult de consumptie van de informatie op je website aan.

SPECIFIEKE DOELGROEPEN 

Het is belangrijk om te weten wie je publiek is. Zo kun je jouw doelgroep advertenties tonen die hun interesseren. Ze moeten het gevoel hebben dat ze hun tijd niet verspillen op je site. Native Ads stellen adverteerders in staat om boeiende inhoud te creëren die relevant en bruikbaar voor de gebruikers is. Het is aan te raden om als publisher gebruik te maken van tools en analyses om informatie over je doelgroep te verzamelen. Hoe meer informatie je hebt over je doelgroep hoe beter je je Native Advertising hierop kunt aanpassen. Als je publiek tevreden is met je content heb je een grotere kans dat ze terugkomen op je website.

VIND HET JUISTE PLATFORM

Kies een platform op basis van relevantie, ondersteuning, en bewezen resultaten met andere bedrijven. Relevantie is echt belangrijk, omdat je er zeker van wilt zijn dat je een platform gebruikt dat je advertenties laat zien op websites waarvan de doelgroep overeenkomsten heeft met je eigen doelgroep. Het hebben van ondersteuning van experts zal je helpen om de resultaten uit de advertenties te maximaliseren en het meeste te maken uit je marketing budget.

Onze aanpak van Native advertising

Het wordt steeds belangrijker om te communiceren met je doelgroep en deze bruikbare informatie te geven. Tegenwoordig zoeken mensen steeds meer naar antwoorden en het kan dan ook zeer effectief zijn om deze te beantwoorden voor jouw doelgroep. Dit biedt je eveneens de kans om te adverteren voor je eigen merk. Ben jij benieuwd hoe je het beste jouw doelgroep kunt bereiken. Neem dan contact met ons op, dan kijken we samen wat wij hierin voor jou kunnen betekenen.