mmedia

influencer marketing

Marketingtactieken worden voortdurend verbeterd en influencer marketing is niet langer een tactiek die alleen voor specifieke industrieën gebruikt kan worden. Het is tegenwoordig een gevestigde tactiek die jouw bedrijf voor een nieuw publiek kan plaatsen, en helpt bij het bouwen van vertrouwen bij jouw doelgroep. Hoewel influencer marketing de laatste jaren enorm is gegroeid zijn er nog genoeg mensen die bij het zien van deze term denken: “Wat is influencer marketing eigenlijk?”

Wat is Influencer Marketing?

Wat is een influencer, en waarom zouden we influencer marketing moeten inzetten? Influencer marketing houdt in dat een merk samenwerkt met een online influencer om een van zijn producten of diensten onder aandacht te brengen. Sommige samenwerkingen op het gebied van influencer marketing worden ook aangegaan om de brand awareness te verbeteren.

Influencers kunnen, in tegenstelling tot beroemdheden, overal zijn. Het kan iedereen zijn. Wat hen invloedrijk maakt, is hun grote aanhang op het web en de sociale media. Een influencer kan een populaire modefotograaf op Instagram zijn, of een goed gelezen tech blogger die tweet, of een gerespecteerde marketing expert op LinkedIn. Binnen elke industrie zijn er invloedrijke mensen, je hoeft ze alleen maar te vinden. Sommigen zullen honderdduizenden (zo niet miljoenen) aanhangers hebben. Maar velen zullen meer op gewone mensen lijken. Ze hebben misschien maar 10.000 volgers, in sommige gevallen minder. Toch zullen ze een reputatie hebben opgebouwd als de experts in hun vakgebied. 

Celebrity endorsements waren de oorspronkelijke vorm van influencer marketing. Maar in de huidige digitale wereld kunnen makers van content met een niche-publiek vaak meer waarde bieden aan merken. Deze mensen hebben vaak een toegewijd en betrokken publiek op social media kanalen. 

Enkele vormen van Influencer Marketing

Giveaways

We zien veel giveaway campagnes op social media. Giveaway campagnes zijn super eenvoudig op te zetten. Een influencer vraagt zijn of haar aanhangers iets te doen (bijvoorbeeld het liken, plaatsen van comments, het volgen van een merken). In ruil daarvoor krijg je de kans om een prijs te winnen. Dit soort influencer marketing levert min of meer gegarandeerde betrokkenheid op in de vorm van volgers, likes, comments etc. 

Overnames

We zien dit steeds vaker gebeuren; een social media overname (zoals de naam al aangeeft) is dit wanneer een influencer je social media account overneemt en er content op deelt. Het tijdstip van de overname is afhankelijk van de afspraak die je maakt en varieert van enkele uren, tot weken en zelfs maanden.

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een vorm van reclame waarbij een merk een vergoeding betaalt aan derden om voornamelijk leads of verkopen te genereren. Affiliate marketing kan worden gedaan via een social media platform, waar een influencer je product of dienst promoot en zal worden betaald of beloond wanneer er een lead of verkoop wordt gegenereerd. Een manier om een affiliate marketing campagne op Instagram uit te voeren is met kortingscodes. Je geeft de door jou gekozen influencers een kortingscode om te delen met hun volgers; achteraf kun je eenvoudig controleren hoeveel verkopen een influencer heeft gegenereerd.

Dit is een geweldige methode, omdat het de influencer aanmoedigt om uw product actief te delen, omdat ze het voordeel krijgen elke keer als er een verkoop is gedaan.

Gesponsorde content

Gesponsorde content is wanneer je een influencer betaalt om je content te delen of een influencer betaalt om content te creëren en te delen op hun social media-accounts. De influencer plaatst simpelweg content om een product te promoten, naamsbekendheid te creëren of om andere doelen te realiseren die je voor ogen hebt.

Geschenken

Cadeaus, een van de redenen waarom veel tieners graag influencer willen worden. Als merk stuur je je producten naar een influencer met een publiek dat vergelijkbaar is met jouw doelgroep en hoop je op gratis (positieve) publiciteit.

Dit type influencer marketing werkt vooral met micro-influencers, zij zijn vaak nog enthousiast over het ontvangen van gratis producten.

Voordelen van Influencer Marketing

Bouwt Geloofwaardigheid en Vertrouwen op

Waarom denk je dat mensen invloedrijke personen volgen op sociale media? Omdat ze door hen geïnspireerd worden en vertrouwen hebben in hun meningen en aanbevelingen.

Als je een influencer hebt die je product of merk aanbeveelt, zullen mensen waarschijnlijk veel ontvankelijker zijn. Daarom is een van de grootste voordelen van influencer marketing het vermogen om vertrouwen en geloofwaardigheid over een merk op te bouwen.

Zeer gericht en relevant

Wanneer je werkt met een influencer wiens niche matcht met je producten, breng je jouw boodschap over aan een relevant publiek. Dit is de #1 reden waarom influencer marketing in staat is om een hoge ROI te genereren, de relevantie is vaak groot.

Wanneer je boodschap zo’n publiek bereikt, is de kans op conversies veel groter dan bij een generiek publiek. Focus en relevantie zijn daarom belangrijke voordelen van influencer marketing.

Verbetert de naamsbekendheid van het merk

Influencer marketing kan je bereik en positionering online sterk vergroten. Social media gebruikers kunnen meer te weten te komen over je merk, verhaal, wie je bent en de oplossingen die je aanbiedt.

De sleutel tot het maximaliseren van de influencer strategie is ervoor te zorgen dat je waardevolle content levert die ook handig is voor de consument, zodat er aan beide kanten waarde wordt gecreëerd.

Wanneer zo’n influencer je producten aanbeveelt of je merk vermeldt, helpt het je om meer zichtbaarheid te krijgen. Dit vergroot niet alleen je bereik, maar ook je naamsbekendheid.

Het is niet opdringerig

Een van de belangrijkste redenen waarom influencer marketing effectiever is in het beïnvloeden van aankopen is omdat het niet opdringerig is. De volgers van een influencer hebben er vrijwillig voor gekozen om content van hen te zien. Dus als je je bericht naar hen overbrengt via een influencer, komt het niet opdringerig over.

Influencer Marketing best practices

Benadruk de authenticiteit

Consumenten kijken door “salesy” verkooptactieken van influencers heen, maar wanneer een influencer zijn eigen echte stem gebruikt om een verhaal te vertellen, zal zijn publiek luisteren. Consumenten geven de voorkeur aan influencers die authentieke, boeiende content creëren. De beste influencers zullen de waarde van een product laten zien door te laten zien hoe ze het in het echt gebruiken.

Plan om met meerdere influencers tegelijk te werken

Het inhuren van meerdere influencers voor dezelfde campagne zal het bereik en betrokkenheid vergroten en meerdere doelgroepen meerdere unieke perspectieven van je merk laten zien. Het kiezen van meerdere micro influencers werkt vaak beter dan het kiezen van een grotere influencer, omdat de gemeenschappen van micro influencers zo hecht zijn.

Selecteer geschikte influencers

Werk samen met een influencer die relevant is voor je niche. Dan is de kans groter dat het publiek interesse toont in uw product of dienst.

Om de juiste influencer te selecteren, moet je rekening houden met factoren als bereik, betrokkenheid en relevantie. Analyseer de social media-feeds van een influencer om te begrijpen hoe hun content door hun publiek wordt ontvangen.

Daarnaast moet je een influencer vinden die een expert is in de niche waartoe uw merk behoort. Het is ook cruciaal om ervoor te zorgen dat het algemene imago een influencer op één lijn liggen met dat van uw merk. 

Als u bijvoorbeeld een digitaal marketingbureau heeft, kunt u geen groot succes verwachten van een samenwerking met modebloggers. 

Onze aanpak van Influencer Marketing

Influencer marketing is niet langer een tactiek die alleen voor specifieke industrieën gebruikt kan worden. Het is tegenwoordig een toegankelijke en gevestigde tactiek die jouw bedrijf voor een nieuw publiek kan plaatsen, en helpt bij het bouwen van vertrouwen bij jouw doelgroep. Ben jij op zoek naar de de perfecte match tussen influencer en merk? Neem dan contact met ons op, dan kijken we samen wat wij hierin voor jou kunnen betekenen.

Benieuwd naar al onze creatieve advertentieoplossingen? Bekijk hier ons gehele aanbod!