mmedia

DOOH

Besteed je enige aandacht aan de advertising wereld dan zal je waarschijnlijk de termen Digital out of home advertising of DOOH hebben horen vallen. Het is tegenwoordig een populaire trend in marketing en wordt een van de beste media uitingen genoemd om de aandacht te trekken van een groot publiek. Als je geen insider in de sector bent, ben je misschien wel nieuwsgierig naar wat DOOH eigenlijk is. Hieronder zullen we verder beschrijven wat Out of home inhoudt en hoe het ingezet kan worden.

Wat is digital out of home?

Digital out of home reclame, of DOOH reclame, verwijst naar de digitale media uitingen die verschijnen op openbaar toegankelijke plekken. DOOH is een breed begrip en je kunt het vrijwel overal vinden. In bijna elk drukbezocht gebied zul je waarschijnlijk grote digitale billboards, kleine digitale borden en zelfs tv-schermen vinden die allemaal worden gebruikt om commerciële inhoud te serveren. Dit zijn allemaal voorbeelden van Digital out of home reclame. Enkele plaatsen die vaak gebruik maken van DOOH reclame zijn:

  • Winkelcentra en winkels
  • Bioscopen 
  • Luchthavens, treinstations en bushokjes 
  • Langs grote wegen
  • Tankstations
  • Sport locaties

Van OOH naar DOOH

In het verleden werd er voornamelijk gebruik gemaakt van Out-of-home reclame zoals traditionele billboards. In het laatste decennia zijn veel van deze billboards vervangen door hun digitale voorlopers. Deze digitale billboards kunnen advertenties weergeven gericht op elk individu terwijl ze erlangs lopen. 

De advertenties worden in real-time verkocht op dynamische veilingen, en in een kwestie van miliseconden kunnen deze worden weergegeven op de borden. De overgang van traditioneel Out-of-home naar Digital out-of-home heeft het inkopen van deze advertenties doen veranderen. 

Enkele vormen van DOOH

Digitale billboards 

Een van de meest populaire DOOH-schermen is natuurlijk het digitale billboard. Digitale billboards zijn typisch de grootste van de DOOH-schermen. (Afbeelding)

Reclame op straatmeubilair

Reclame op straatmeubilair omvat kleinere displays en schermen voor bushokjes. Deze zijn vaak beschikbaar in gebieden met veel voetgangersverkeer. (Afbeelding)

Mobiele billboard vrachtwagens

Grote vrachtwagens met digitale reclameborden aan de zijkanten en achterkant rijden rond of staan geparkeerd in gebieden met veel voertuig- en voetgangersverkeer.

Interieur displays 

De meeste digitale borden en schermen in winkelcentra, vliegvelden en restaurants worden in het interieur weergegeven. Meestal in gebieden met veel voetgangersverkeer.

Benzinepomp Displays 

Deze schermen geven ons iets om naar te kijken terwijl we onze tank vullen. Deze schermen hebben ook de mogelijkheid om audio af te spelen.

Dit zijn slechts enkele van de digitale schermen om ons heen. De meeste hebben de mogelijkheid om zowel video als afbeelding advertenties af te spelen. Digital Out-of-home is boeiend, 100% zichtbaar en een krachtige aanvulling van elke mediamix.

Voordelen van Digital Out-Of-Home (DOOH)

DOOH bereikt een groot publiek

Met de afname van het aantal lezers en kijkers van traditionele media en de versnippering van het online publiek, kan het ingewikkeld zijn om een groot aantal mensen te bereiken. DOOH is een van de weinige kanalen om dit te bereiken. 

Programmatic technologie maakt het inkopen van DOOH gemakkelijk

Een groot voordeel van online reclame is het gemak van inkopen en targeting. Met de komst van programmatic technologie heeft DOOH echter een inhaalslag gemaakt. Met behulp van software en real time gegevens, zijn de advertentieverkopen geautomatiseerd en kunnen ze net zo effectief gericht, bediend, gevolgd en gemeten worden als online.

DOOH is gericht, maar niet indringend

Er is een groeiende bezorgdheid over privacy door de manier waarop de online advertentie-industrie, zoekmachines en sociale netwerken, gebruik maken van behavioural advertising. Dit doen ze door gebruikers te volgen en profielen op te bouwen op basis van de sites die ze bezoeken, en de gebruikte apps. 

Digital Out of Home advertenties kunnen worden gericht op het bereiken van specifieke doelgroepen, maar de gebruikte criteria zijn meer gebaseerd op locatie dan persoonlijke profielen, wat leidt tot relevante reclame die geen lijn overschrijdt als het gaat om privacy. 

DOOH kan mensen bereiken wanneer ze het meest open staan voor engagement.

Op locaties zoals vliegvelden of stations, waar mensen vaak tijd aan het doden zijn, kan het gebruik van DOOH een krachtige manier zijn om merkrelaties op te bouwen. Door vermakelijke spelletjes, of het delen van interessante informatie grijp je de aandacht van de mensen en hebben zij interactie met jouw merk. In tegenstelling tot online reclame, is dit geen afleidingsmanoeuvre wanneer mensen zich midden in een activiteit bevinden. 

DOOH best practices

Selecteer de juiste plaatsen voor het tonen van DOOH reclame

Out of home reclame neemt een specifieke mediaruimte in beslag zodat je het publiek op die locaties kunt bereiken. Dat betekent dat je ervoor moet zorgen dat alle ruimtes die je inneemt, in geografische gebieden zijn waar je doelgroep zich bevindt. Door de gedragstrends en reispatronen van je kernpubliek te identificeren, zult u in staat zijn om de mediaplaatsingen effectief te optimaliseren. 

Optimaliseer je DOOH-timing

Wanneer wilt u precies uw publiek bereiken? Het antwoord op die vraag kan invloed hebben op elk aspect van uw OOH-campagne

  • Het bereiken van een publiek in de afweging fase vraagt om een visibiliteit gerichte campagne. Grote, herkenbare branding en beeldmateriaal in combinatie met eenvoudige, gedenkwaardige berichtgeving werkt het beste voor deze fase. 
  • Het bereiken van het publiek in de aankoopintentie fase vereist meer specifieke, instructie gerichte boodschap. Dat kan details bevatten om toegang te krijgen tot het merk op het web, coupon- of kortingsinformatie. Media die het publiek bereikt terwijl ze winkelen, wanneer ze klaar zijn om te kopen zullen het best presteren.

Zorg voor de juiste boodschap

Uw berichtgeving moet on-brand zijn en het bedrijf positioneren als uniek in de markt en voordelig voor het publiek. Het moet ook relevant zijn en een probleem voor uw publiek oplossen. Een enkele eenvoudige, duidelijke en korte boodschap heeft de neiging het beste te werken.

Met andere woorden, storytelling kan moeilijk zijn met één enkele plaatsing. Dat betekent echter niet dat u niet creatief kunt zijn. Innovatieve merken gebruiken OOH om uitgebreide verhalen te vertellen, hetzij door middel van opeenvolgende berichten op meerdere borden op dezelfde locatie.

Onze aanpak van DOOH

DOOH is tegenwoordig vrijwel overal te vinden. Het trekt de aandacht op momenten dat mensen hiervoor open staan is een van de beste media uitingen om een groot publiek te bereiken. Ben jij benieuwd hoe jouw merk DOOH kan inzetten. Neem dan gerust contact met ons op.