mmedia

branded content

In de laatste paar decennia heeft branded content een enorme verandering meegemaakt en is de industrie verfijnd. Merkproducten worden niet langer zomaar ergens geplaatst. In plaats daarvan worden ze verweven in stukken entertainment of redactionele content om een sterkere emotionele connectie met de consument te creëren. De uitkomst is een combinatie van advertising en content, wat we ‘branded content’ of ‘branded entertainment’ noemen.

Wat is Branded Content?

Branded content verschilt in heel veel opzichten van traditionele advertentievormen. Het komt in de vorm van artikelen, video’s, podcasts, en zelfs live evenementen die relevante waarde leveren aan de consument. Het is belangrijk om de aandacht van de consument te grijpen en interactie te creëren door middel van content. Branded content kan dienen als entertainment of kan mensen daadwerkelijk iets leren. Dit resulteert in een betere brand engagement vergeleken met standaard pre-roll content. We kunnen branded content op de volgende manier definiëren:

Branded content is een content creatie strategie, gewoonlijk gemaakt door een betaalde of gesponsorde samenwerking tussen een merk en de media. Deze samenwerking moet doelgroepen stimuleren om interactie te hebben met een merk door entertainment, informatie, en/of educatieve waarde te leveren.

Voordelen van Branded Content 

Het is niet indringend

Traditionele advertentie methodes, zoals banners, hinderen de navigatie en veroorzaken meer afwijzingen onder gebruikers. In tegenstelling tot traditionele digitale advertenties streeft branded content ernaar om mensen op een natuurlijke manier aan te trekken en dichter bij je merk brengen. 

Het creëert een emotionele connectie met het merk

De beste stukken branded content kunnen verhalen overbrengen waar een doelgroep enthousiast van wordt. Deze emoties zal de consument voortaan associëren met het merk waardoor mensen het voor een langere tijd zullen onthouden.

Viral potentie 

Content heeft veel potentie om viral te gaan. De content wordt vaak gepresenteerd in formats die gedeeld kunnen worden. Doordat het op social media gedeeld kan worden creëert dit met de juiste stukken content vaak een ‘sneeuwbaleffect’ dat zeer ver kan komen.

Het verbetert de positionering van het merk

Content geeft merken de kans om verhalen te vertellen die de waarden van het bedrijf duidelijk overbrengen. Op deze manier kunnen positieve associaties en de kenmerken van het merk in het hoofd van de consument geplant worden.

Het creëert betrokkenheid en loyaliteit

Branded content streeft er niet alleen naar om passief geconsumeerd te worden, zoals het geval is bij traditionele advertenties, maar wil graag reacties uitlokken bij de gebruikers. De doelgroep zal dus op een dieper niveau betrokken raken waardoor dit uiteindelijk integreert als een deel van de identiteit van de klant.

Branded Content best practices

Redactionele vrijheid

Om ervoor te zorgen dat de content zo goed mogelijk aansluit bij de gekozen publisher en doelgroep is het van belang om de desbetreffende redactie zoveel mogelijk vrijheid te geven. Zij weten immers wat voor soort content het beste werkt op hun kanalen. Door de tone-of-voice aan te houden van de publisher zal de content beter aanslaan en zal het uiteindelijke resultaat naar verwachting zijn.

De juiste doelgroep 

Lees je in op de juiste doelgroep. Kies niet een site uit op het aantal pageviews en gebruikers, maar op het genre wat aansluit op jouw merk. Zo bereik je de meest effectieve manier de juiste groep gebruikers en wordt jouw mediabudget efficiënt uitgegeven. 

Creativiteit 

Zorg voor creatieve content. Gebruikers worden tegenwoordig overspoeld met informatie, die vaak op dezelfde manier wordt gedistribueerd. Probeer na het vinden van de juiste doelgroep uit te zoeken welke content hen aanspreekt. Worden video’s vaak bekeken? Of scoren juist informatieve artikelen het beste? Ga in gesprek met de publisher en vraag om hun ervaringen met bijvoorbeeld branded artikelen. Nogmaals, de publisher weet wat het beste werkt voor hun doelgroep.

Inspelen op actualiteit 

Om jouw content nog beter over te laten komen is inspelen op de actualiteit een goed hulpmiddel. Doordat actualiteiten op het moment zelf vaak populair zijn, is de kans dat mensen content willen consumeren over het onderwerp dus veel groter. Hierdoor creëer je vrijwel meteen relevante content die de doelgroep aanspreekt.

Onze aanpak van Branded Content

Het gebruik van content marketing is niet meer weg te denken uit de mediawereld. Content kan ingezet worden om verhalen op een relevante en geloofwaardige manier over te brengen. Met jouw doelstellingen en budget in gedachten bekijken we de opties en helpen wij je jouw verhaal zo over te brengen, dat deze aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep. Ben je overtuigd van de inzet van branded content? Neem dan contact met ons op, dan bekijken we samen met u de opties.