Content marketing veranderd constant. In het huidige marketing landschap wordt online steeds dominanter, waardoor het implementeren van een relevante content marketing strategie belangrijker wordt. Niet alleen content marketing is aan het veranderen: ook de behoeften van de mensen die deze content consumeren veranderd. Het is daarom van belang voor bedrijven om hier in mee te gaan, om zo interessante en effectieve content te creëren en te verspreiden. 

Door de effectiviteit van content marketing is het een essentieel onderdeel geworden van branding, leadgeneratie en zelfs sales campagnes. Terwijl niet veel mensen twijfelen aan de effectiviteit van content marketing, zullen de kanalen en tactieken die bedrijven hiervoor inzetten blijven veranderen in 2020. Hoe moet je jouw strategie aanpassen om mee te gaan met de huidige content marketing trends?

1. Video content marketing en live streaming

Video content marketing is nog steeds een van de meest populaire en effectieve manieren voor het plaatsen van online content. Met de komst van nieuwe platformen is nu ook het gebruik van live of streaming video opgekomen. Deze manier van het verspreiden van video is eveneens zeer effectief om meer betrokkenheid te creëren tussen gerichte doelgroepen en een merk of bedrijf.

Video en live-streaming zijn een groot succes geworden mede dankzij populaire platformen als Youtube, TikTok en Twitch en zal naar verwachting alleen nog maar groter worden in 2020. Volgens Hubspot willen 54% van de consumenten meer video content zien van merken of bedrijven die ze supporten. Wil je jouw doelgroep betrokken maken bij je bedrijf door middel van content marketing, dan is het gebruik van video essentieel in 2020.

Tevens ben je niet gelimiteerd tot Youtube, TikTok of Twitch. Video presteert ook goed op platformen als Facebook, Instagram en LinkedIn. Een van de makkelijkste manieren om live-streaming te testen is door Facebook live of Instagram live te gebruiken. Zo zou je bijvoorbeeld een live Q&A kunnen houden om real-time interactie te creëren met je doelgroep.

2. Personalisatie 

Er is binnen bedrijven een groeiende trend in personalisatie die zich niet uitsluitend focust op de producten en diensten, maar ook op de personalisatie van content die deze bedrijven gebruiken voor marketingdoeleinden. De content die je een klant aanbiedt hangt bijvoorbeeld af van wat hij/zij al weet over je product of dienst en waar deze klant zich bevindt in de sales funnel.

Je klanten willen niet exact dezelfde content ontvangen die al jouw andere klanten ook ontvangen. Ze ontvangen liever content op maat die aangepast is aan hun interesses en behoeften met betrekking tot jouw merk of bedrijf. Personalisatie is bijna compleet afhankelijk van data. De hoeveelheid data die je hebt over je klant is dus essentieel bij het creëren van een waardevolle boodschap. Je zult zelf moeten bepalen wat voor informatie je hiervoor nodig hebt zoals demografie, prioriteiten, voorkeuren en hoe zij gebruik maken van jouw producten of diensten.

Met de vragende groei voor gepersonaliseerde content komt gelukkig ook de ontwikkeling van technologie die bedrijven kan helpen deze behoeftes te vervullen. Met deze dynamic content tools, kun je de levering van zeer relevante content naar jouw individuele klanten automatiseren, of dit nou via je site, e-mail of een ander kanaal is. Het uiteindelijke doel van dynamic content is niet alleen het leveren van content waar jouw klanten geïnteresseerd in zijn, maar content leveren die hen aanzet tot het nemen van verdere stappen in hun klantreis.         

3. Voice search 

Voice search wordt dagelijks door miljoenen mensen gebruikt. Ze stellen simpelweg een vraag aan hun digital assistant zonder naar hun scherm of PC te hoeven kijken. Voice search vertegenwoordigt ongeveer 20% van alle zoekopdrachten en is nog steeds hard aan het groeien.

Deze trend zal leiden tot een verandering in content omdat de manier waarop we een spraak zoekopdracht doen niet hetzelfde is als de manier waarop we schrijven. Het is daarom slim tijd te nemen om je content aan te passen zodat deze gevonden kan worden via spraak zoekopdrachten. Om in deze stijl te schrijven dien je complete vraagzinnen te gebruiken. Gebruik longtail keywords in titels en headers. Deze keywords bestaan uit ongeveer 3 a 4 woorden en zijn vaak specifieker dan een short tail keyword.

4. Conversational marketing

Ook conversational marketing zal een cruciaal element worden voor het betrekken van doelgroepen in 2020. Over het algemeen zorgt conversational marketing dat je je klanten kunt activeren op een oprechte manier (zelfs wanneer je dit op een artificiële manier doet zoals met een chatbot). Door in gesprek te gaan met je doelgroep kom je meer te weten over hun persona, behoeftes en doelen. 

Conversational marketing minimaliseert ook de tijd die nodig is om een relatie met een klant op te bouwen. Dit gebeurt op een aantal manieren: 

  • Minimaliseren van de tijd die nodig is om meer te leren over de klant
  • Minimaliseren van tijd en moeite die nodig is voor de klant om de belangrijke informatie te vinden 
  • Minimaliseren van tijd tussen interacties met klanten (aangezien de interactie in real-time gebeurd) 

Meer en meer bedrijven realiseren zich dat de snelste manier om klanten door hun marketing funnels te krijgen door 1 op 1 gesprekken is. Dat is waarom conversational marketing een opmerkelijke trend zal zijn in 2020. Wanneer je een 1 op 1 gesprek kunt voeren met je klanten creëer je een persoonlijke kopers ervaring. Ook leer je veel over je doelgroep, wat overigens ook weer helpt om meer relevante content en marketing boodschappen te creëren

Conversational marketing bestaat in veel vormen zoals e-mail marketing, live customer support, customer success programma’s, Facebook Messenger marketing, chatbots en meer. Daarnaast worden chatbots voortdurend beter in het voeren van levensechte gesprekken met gebruikers, door de ontwikkelingen in artificial intelligence.

Zo biedt ook Mannenmedia, in samenwerking met Mobpro, oplossingen aan voor de inzet van conversational targeting. Dit kan bijvoorbeeld ingezet worden voor het verzamelen van inzichten over uw klant om zo het klantprofiel te verrijken. Ook kan dit gebruikt worden voor het genereren en filteren van leads. Doordat deze leads gerichter zijn zullen ze zachter landen op het productaanbod. Verder bestaat de mogelijkheid om specifieke content te pushen naar uw klanten op basis van opgegeven informatie.

5. Interactieve content

Met zoveel content en zo weinig tijd, in combinatie met een korte aandachtsboog, wordt het steeds lastiger om interactie te krijgen met de consumenten van vandaag. Dit is waarom veel merken gebruik zijn gaan maken van interactieve content, om zo een blijvende indruk achter te laten bij hun doelgroep en meer interactie te creëren. 

De voorliefde van consumenten voor interactie is niet alleen gelimiteerd tot acties uitgevoerd op het scherm van hun mobiele telefoon of gadget. Dit geldt ook voor de type content die zij consumeren. Deze content wordt door 91% van de consumenten als origineel en verfrissend beschouwd. Mensen zijn dan ook actief bezig met het vinden en consumeren van deze innovatieve content. Het is simpelweg een onvergetelijke en interactieve manier om je doelgroep te activeren en winstgevende business te genereren. Dit maakt interactieve content een van de meest populaire en gewilde digital marketing trends van deze tijd.

Interactieve content, in zijn kern, zorgt voor een dialoog tussen beide partijen en geeft je doelgroep de kans om mee te doen in content in plaats van het passief te consumeren. Content types zoals quizzes, tests, polls en enquêtes laten consumenten deelnemen in het proces. Tegelijkertijd hebben ze plezier en is er interactie met de content.

Zo gebruikt bijvoorbeeld de officiële website van Australia Tourism een aantal interactieve stukken content om meer interactie te krijgen met potentiële toeristen. Ze hebben bijvoorbeeld een 360 graden virtual reality tour welke bekeken kan worden met een VR headset. Verder kun je bijvoorbeeld met snapchat of Instagram filters gebruiken via AR. Deze filters kunnen ook branded geproduceerd worden en gebruikt worden door bedrijven om interactie te krijgen met hun doelgroep. 

Benieuwd wat wij voor jouw merk kunnen betekenen? Neem gerust contact met ons op.